Forgasser

Dellorto forgasser erstattet lenge alle tidligere forgassere på Marna motorer. Zenith og Solex forgasserne gikk ut av produksjon for flere tiår siden, og kunne ikke skaffes reservedeler til, med unntak av pakninger og ringer (som vi lager manuelt selv).

F.o.m senhøsten 2015 fikk vi imidlertid tak i Zenith-forgassere igjen, da fra Sparex i England som hadde begynt produksjonen igjen etter rundt 40 år siden den sist ble produsert.

Lurer du på hvilken forgasser du har? Mål senteravstanden (senter-senter) på festeskruene.

  • 42 mm - Dellorto forgasser ("ny" type, ingen Marna-motorer var opprinnelig utstyrt med denne, mellomstykke er brukt med denne for å passe til motorene)
  • 48 mm - Solex forgasser (vanlig på MB10A / Marna S motorer, samt som erstatningsforgasser på andre modeller)
  • 53 mm - Zenith forgasser (vanlig på R1, R2 og RG12 motorer)
  • 60 mm - Simplex forgasser (gjerne brukt på de enda eldre motorene)

Motoroversikt

Motor

Produsert

Type

HK

Syl.

Oppr. Forgasser

Erstatnings-forgassere

Nåværende Forgasser

5 hk H

4 hk H

1932 - 1960

H

H

5

4

1

1

F.M Forgasser og

Simplex

Solex 26 NV og

Solex 26 VN

Dellorto FVCA2419

8-11 hk K 

6-9 hk K

1932 - 1960

K

K

8 / 11
6 / 9

2

2

Simplex

Solex 26 NV og

Solex 26 VN

Dellorto FVCA2419

FF 24

FF 32

1954 - 1969

FF

FF

24

4

Solex 26 NV

Simplex

Ingen tilgjengelig

32

4

Solex 32 NV

R1

1958 - 1970

R-1

4 / 6

1

Zenith 24 T2

Solex 26 VN

Dellorto FVCA2419

R2

1958 - 1970

R-2

8 / 12

2

Zenith 24 T2

Solex 26 VN

Dellorto FVCA2419

RG12

1969 - 1972

RG

8 / 12

2

Zenith 24 T2

Solex 26 VN

Dellorto FVCA2419

MB10A

F.o.m 1970

S

10 / 15

2

Solex 26 VBN2

Dellorto FVCA2419

T12

F.o.m 2001

T

12 / 17

2

Dellorto FVCA2419

 

Rød = forsvant ut av produksjon for over 30 år siden

Blå = forsvant ut av produksjon for over 40 år siden, men blitt relansert de senere år for veterantraktor-markedet. Tilgjengelig hos Marna Motor f.o.m 2015.

Grønn = Tilgjengelig, brukt i alle fall siden 1988.

 

Solex 26 NV (tilgjengelig fra 1954) ble brukt i starten på 24 HK versjonen av FF (uten reduksjonsgear), før man fant ut at Simplex var bedre, men har hatt mest salg som en reservedel for andre motorer. Solex 26 VN (tilgjengelig fra 1957) var aldri original-forgasseren for noen motortype, og var dermed kun solgt som erstatningsforgasser / reservedel.

Dellorto

Marna ForgasserØnsker du å kjøpe en Dellorto-forgasser for første gang, eller bestiller et nytt eksosstykke (manifoil), kan det uansett være lurt å oppgi senteravstanden, så du får et forgasser-mellomstykke som er tilpasset ditt nåværende eksosstykke, eller et nytt eksosstykke som er tilpasset din nåværende forgasser. Hvis ikke vil man anta at MB10A har 48 mm, og R-motorene 53 mm, jamfør oversikten over.

Dellorto forgasser kan fås til alle Marna motorer (selv om det går definitivt mest av dem til MB10A). Enten som komplett sett, eller kun forgasseren. Forgasseren leveres med faste dyser, det er kun luftblanding på tomgang som må stilles inn. Forgasseren er tilpasset den motoren den er beregnet til, med dyser, hendler og evt. luftfilter.

For MB10A er gasshendelen flyttet over på motsatt side, og det følger med stag for å flytte ned wirefeste til speed-wire, i tillegg til avluftningsrør fra ventilluken. Forgasseren har bytte av nødvendig luftfilter, og har bensinfast slange til kopling, og dermed må røret som du har - hvis du har Solex-forgasser i dag - kappes av, og slangen trees på. Komplett forgasser eller reservedeler til denne kan bestilles her .

Innstillinger for MB10A

Innstilling av tomgang:

Kontroller at fjernkabel har litt frigang.
Tomgang justeres med skrue for tomgang - normalt åpnes ca. 2 omdr. fra helt gjenskrudd.
Prøv med varm motor ved å åpne ca 3 omdr. for deretter å skru igjen til motoren sakker litt tilbake. Speederspjeld skal innstilles slik at luftspeldet ikke lukker helt. Stoppskruen åpnes ca. 1 tørn. Prøv på varm motor og finn passende omdr. tall for sakte fart.

DELLORTO forgasser har fast full-fartsdyse og kan ikke justeres. Full-fartsdyse (hoveddyse) sitter i tappekran nederst og kan taes ut for rengjøring. Fra tid til annen må dyser og forgasser rengjøres for slam, og rusk og irr. Hvis forgasseren åpnes, pass på at pakningen ( 0 ring) ikke skades. Dårlig, eller defekt pakning kan gjøre at forgasseren lekker eller suger falsk luft og dermed blir ubrukbar. Tomgangsdyse kan taes ut for rengjøring.

Strupespjeld må skyves tilbake endel etter bruk av struperen på av motorene levert i årene 1990 - 1996. Hvis ikke, vil motoren få for mye bensin og kveles. På motorer levert utenom disse årene, vil en fjær trekke strupespjeldet tilbake etter bruk.

dellorto-bruksanvisning

Eldre Modeller

Solex 26 VN fransk og svensk

Solex type 26 VN har 4 skruer i delingen, mens Solex type 26 NV har 2 skruer i delingen. Ellers er modellene helt like, begge er i messing. Solex 26 VBN2 (brukt på MB10A originalt) er i aluminium.

Zenith 24 T-2 Sparex versjon, tilgjengelig fra 2015, veldig lik originalen.