MB10A

MB10A, Volvo Penta MB10A, Marna S, er alle navn på samme motor, en 2 sylindret bensinmotor på 10 HK (15 HK med reduksjonsgear), levert med gear eller vribar propell. En ny og sterkere utgave har fått navnet T 12, og yter 12/17 hk.

Denne motoren ble konstruert i Mandal i 1970, og er solgt i over 20 000 eksemplarer siden da, både under betegnelsen Marna S, Marna MB10A og Volvo Penta MB10A.

Hva er forskjellen?

MB10A ble solgt med gear og fast propell (3 bladet). Dette gearet refereres til som «MS Gear» / Volvo-gear / vendegear.
Marna S ble solgt med reversering og vribar propell (2 bladet).

I 2001 kom en oppgradering av motoren, kalt T12, på 12 HK. Den har lengre slaglengde (høyere blokk og litt større brennkammer i toppen). Den har også en annen termostat / termostathus, og ikke samme maskinering av eksosstykket (mangler et kjølevannsrør). Vi har til tider overhalte motorer til salgs.

Har man en motor med vendegear kan dette kombineres med reduksjonsgear og slik få 5 hk mer.

 

Bruksanvisning:

thumbnail-of-mb10a

MB10 Bruksanvisning

Bruksanvisningen er et trykt hefte i A4 format på 28 sider, og inneholder bl.a:
El.skjema, teknisk beskrivelse og data (bl.a.ventilklaring og tiltreknings moment), innmontering, kjøring -start og stopp (vendekran for kjølevann er viktig!), oljebytte, kontroll av de forskjellige komponenter på motoren, tenningsinnstilling, forgasserinnstilling, kjølesystem, vinterkonservering, gear og vridbart opplegg, tegninger og nr på motorens viktigste reservedeler.

Verkstedtips MB10A.

MB10A brosjyre fra 1995 med data (tall) om motoregenskapene (side 2)

 

Hva slags olje og bensin?

MB10A skal kun kjøres på oktan 95 bensin blyfri.

Det skal brukes 10-30 mineral olje (SAE) på både motor og gear. Husk at motor og gear er adskilt slik at olje må påfylles begge steder. Motor med reduksjons-gear får olje hele 3 steder. Kontroller mengden på peilepinne.

Overhalingsdata:

thumbnail-of-MB10A overhalingsdata (1973)

På engelsk og svensk, originalversjon av MB10A overhalingsdata fra 1973. Her finner man dimensjoner og toleranser på alle sentrale motordeler.
OBS: Enkelte data har blitt endret i årenes løp. Av mekaniske deler vil de viktigste være:

  1. Forgasser – Solex er blitt skiftet ut med Dellorto.
  2. Bensinpumpe – Den nye typen har ikke membran.
  3. Vannpumpe – Ny type kom i bruk fra 1996
  4. Termostat – For motorer laget etter 2001 kom ny type i bruk.

 

 

Se også:

Guide for innmontering av Marna S.

thumbnail-of-målskisse prop.anlegg mb10a