MB10A Fordeler og stiftesett

Motoren er utstyrt med 2 litt forskjellige fordelere, med skille fra og med 1990. I begge tilfeller ble hovedkomponentene produsert av Bosch på forespørsel og spesifisering fra Volvo. Produktene ble solgt under Volvo-nummer 834240 (samt noen 834695) til MB10A, men lignende fordelere skal også ha vært brukt i bilmodeller fra Volvo på 70-tallet. I motorer fra før 1990 har fordeleren merket…

Read More

Volvo Penta

Samarbeidet med Volvo Penta Fra seksjonen under historien. Fra 1969 utviklet Mandals motorfabrikk en ny bensinmotor på 10-15 hestekrefter. I utgangspunktet var denne motoren beregnet på det norske markedet, og skulle få betegnelsen ”S”. Men det svenske firmaet Volvo Penta som skulle levere stempel og veivstang til denne motortypen ble interessert, og ville ha denne motoren med…

Read More

Vendekran og bunnkran på MB10A

Hvor sitter bunnkran og hvordan stiller jeg inn vendekran på MB10A når jeg ønsker å vinterkonservere? Etter det jeg har forstått pumpes kjølevannet først gjennom eksosmanifolden for deretter å gå inn i motorkappa. Er det riktig forstått? Under «Frostfare» står det at en skal stenge bunnkranen før avtapping av kjølevannet. Hvor sitter denne bunnkranen og…

Read More

Demontering svinghjul MB10A

Hei, jeg skal ha av svinghjulet for å bytte simring på min marna mb10a og lurer på noe i den forbindelse. Siden det også er mulig å starte motoren med sveiv, lurer jeg på hvordan den tverrbolten på svinghjulsakselen til å feste sveiven er festet? Er det bare å slå den ut eller er den skrudd? Hei, Skru…

Read More

Gear og olje på MB10A

Båten går fram uten problemer, men vil ikke gå akterover. Kan dette har med olje type å gjøre? Har reduksjon gearboks, ikke S-Model. Det kan være at gearet må justeres, eller at sjaltepinnen er slitt, eller at belegget akterover er slitt. Det er vanlig motorolje som brukes på gearet.

Read More

MB10A reduksjonsgear og effekt

Hei, jeg har, i seilbåt, en 40 år gammel MB10 som går som en klokke (ferskvannskjølt, byttet ventiler med svakere fjærer for ca 15 år siden). Reduksjonsgear 1,91. Effekten oppgis da til 15 hk. 1. Er dette effekt på propellakselen eller på veiva? – Det er på propellakselen   2. Hva er det rimelig å anta…

Read More

M2 reversering og lager

Hej, Jag har en Marna M2  å rsmodell M2 med reversering. Min reversering ser ut som den i bifogad bild men med undantaget att jag har ett axiallager på ena sidan. Frågan är, skall axiallagret sitta mot reverseringsboxern eller mot propellern? Lageret skal være mot motoren, thruster mot dette.

Read More

M3 gear og reversering

Hei Jeg har en Marna M3 motor og har i en tid hatt problem med den hydrauliske reverseringen ved at spesielt når motoren er varm kan det være svært tungt å reversere, og jeg har gått i kaien flere ganger. Jeg har nå hatt ute propell og aksling og sjekket propell og den går lett…

Read More

Vridbar propell, trekkrør, thrustlager

Jeg har gått til anskaffelse av en overhalt Marna R2. Denne skal skifte ut en Sabb ensylindret diesel. I denne så er det aksel som forskyves ved vridning av propellen (har kun et kort hylserør).   Kan Marna levere hylserør og aksel etter mål, – eventuelt komplett propellutrusning? Hallo Marna type R2 har et helt annet…

Read More

MB10A Reversering – justering

Har kjøpt meg en 75 mod polar 20 med Marna MB10A. Motor skal være overhalt i fjor og virker å fungere greit. Det jeg ikke er så fornøyd med er at reverseringen er så upresis. Det er som den «drar på» seg vinger. Enten går det fullt forover, eller fullt bakover.(Det er også en lagerlyd…

Read More