R1 står bom fast

Jeg har tidligere kontaktet dere angående kompresjonstrykk i min Marna R1. Da jeg skulle måle dette, sto dessverre alt bom fast og i fortvilelsen vet jeg ikke annen rå enn å bry dere. Alt sto altså bom fast (svinghjul og sveiv). Dette til tross for at det er bare to og en halv uke siden den gikk lett rundt. Den gangen satt den også litt fast med en gang, men den løsnet og gjorde deretter ingen tegn til å kile seg fast eller noe lignende. Da jeg altså kom tilbake til den i går, satt den fast på samme måten, men løsnet ikke. Jeg begynte etter hvert å bruke ganske mye makt, hoppa nesten på sartsveiva, men til ingen nytte. Hva kan dette være? Den kan da ikke ruste så fort? Jeg skrudde av topplokket og slo litt på toppen av stempelet også, med samme resultat. Hvor hardt kan jeg slå? Hva bør jeg gjøre? Er det eneste alternativ å åpne hele blokka. Motoren har altså ikke gått på et år, magneten er nyoverhalt men den tenner ikke skikkelig på startgass engang. Kan dette være den samme feilen? Hvor mye koster et stempel (dersom jeg ikke har annet valg enn mer makt, og stempelet skulle knuses.)? Av en kamerat som har litt erfaring med andre motorer har jeg fått beskjed om å spørre om hva to skåler koster?

Hallo
Det eneste råd vi kan gi deg er at sannsynligvis sitter stemplet fast i sylinderen. Pøs på med rustoppløsning. f.eks. Mek. på boks -565- å la det stå noen dager. Bruk et vedtre som akkurat går ned i sylinderen og bank samtid som du tar i sveiven eller svinghjulet. Vi har dårlig med stempler til din motor, kanskje vi har et brukt.

mvh Marna Motor AS