R2 propell, for tunge vinger

Hei. Jeg har en R2 fra 1961. Jeg har en båt på 17 fot av gran. Jeg har fått overhalt det vridbare propell-anlegget hos dere tidligere. Propellen er eldre enn motoren, og jeg har tynnere aksling. Det virker ikke som om jeg får det turtall på motoren som skal til. Kan det være at propellen er for stor? Bør den byttes til en mindre (eventuelt 3 bladers), eller holder det å kutte av vingene litt? Hva koster det i så fall å kjøpe en vridbar liten trebladers propell?

 

Vi er ikke sikker på om du har motor med vripropell eller vanlig, fast 3 bladet propell med gear på motoren. Hvis du har vridbar propell, kan det være klypen på reverseringsmekanismen (inne i 8 tallet, helt bak på motoren), som har glidd på trekkrøret,og dermed gitt motoren altfor tunge vinger. Hvis det er tilfelle,må du flytte klypen på trekkrøret tilbake endel, f.eks ca 5 cm. Den skal stå slik at det blir like stor avstand. (Bevegelse på propellens vinger, både fremover og bakover. Du må altså skru løs lokket på klypehuset (8 tallet) helt bakerst, for å komme til klypen, som da eventuelt skal flyttes bakover, med å løsne klypen, og så skyve klypen bakover).

Hvis du derimot skulle ha fast propell er den sannsynligvis for stor. Vi tror helst at det er den vridbare propell, som har glidd på klype/trekkrør. Det skjer når man feks.har fått tau i propellen,da blir det så store aksiale krefter, når tauet krøller seg om akselen at klypen forskyver seg.

Std. vridbar 2 vinget propell for R2 er en propell med utv. diam (avstanden mellom spissene på propellbladene) er 430 m.m. Selvfølgelig har stigningen på propellen noe å si,også den std. propellstigning for R2  betyr noe for vurdering av propellstørrelse. R2 stigning som er innebakt i selve formen på propellbladet,er 252m.m. (Stigningen er den skruebevegelsen propellen får når den har gått rundt en gang (som en skrue) Vi har ikke trebladet propell å tilby for den størrelsen du har behov for. Vi gjentar, vi tror du har for mye stinging på reversering,som gjør at motoren ikke greier å opp farten. Hvis propellen stilles maks forover, med at klypen om trekkrøret er blitt trukket fremover, må du sette den bakover endel (f.eks 5 cm).