R2 er en "klassisk" 2-sylindret bensinmotor som yter 8-12Hk, konstruert på slutten av '50-tallet. Motoren ble produsert fra 1958-1970.
Egenskaper
- Borring: 90mm
- Slaglengde: 100mm
- Vekt: Frikobling og bakstart ca 215kg
Frikobling, bakstart og reduksjonsgear ca 235kg - Oljevolum med kobling: 3,5l
- Oljevolum med Gear: 3,5l
- Oljevolum reduksjons gear:
- Anbefalt olje: Mineral olje 10-30 (IKKE syntetisk)
- Tennplugger: Bosch M 12 B (NB ikke radiodempet hette på magnet). Enkelte motorer har fått ettermontert en overgang (hylse), og bruker en tynnere og lengere plugg, for å forbedre forbrenningen: Bosch W(R)10 DC
- Bensin: 98 oktan, med blyerstatning, er best
- Forbruk: 8hk ca 3,2l/t, 12hk ca 5,2l/t
- Ventil klaring: 0,4mm
- Tiltrekning toppbolter: 7,5kg (Trekk litt og litt)
- Tiltrekning veivlager: 5,5kg
Motoren ble originalt levert med en Zenith forgasser, men går også bra med messingforgasserene Solex 26NV og Solex 26VN. Lenge ble kun Dellorto Forgassere solgt som erstatningsforgasser til alle Marna-motorene siden denne fungerer utmerket på samtlige motorer, men f.o.m 2015 har Zenith-forgasseren kommet i salg igjen.
Bruksanvisning rensing av kjølekanaler
RG12
RG12 er en versjon av R2, uten "sveiv-start", men med dynastart, coil og fordeler (ikke magnet). De aller fleste er også levert som 12hk med gear og fast propell. Denne ble produsert i perioden 1969-1972.