M-serien
M-serien er dieselmotorer levert i 1, 2, 3 og 4 sylindret utgave. Sylindertoppen er separat for hver sylinder, og enkel dieselpumpe for hver sylinder, unntatt M4 som har felles pumpe.
Effekt:
M1= 8/12hk
M2= 16/24hk 1050/ Også levert med forsterket pumpe M28= 28hk
M3= 24/36hk 1050/1600 også levert med forsterket pumpe M42=42hk (1972-1974)
M4= 48hk 1600 rpm. Også levert med turbo: M4T 60hk
Tekniske fakta:
Borring: 105 mm
Slaglengde: 125 mm
Volum: 1080 cm3 pr sylinder
Dyse trykk: 145 kg (M1), 160 kg (M2-3-4)
Ventilklaring: 0,4mm
Vekt: M1 ca 360 kg, M2 ca 500 kg, M3 ca 660 kg, M4 ca 860 kg
Tiltrekning toppbolter: 10,4 kg, ettertrekkes etter 15-20 t
Tiltrekning veivlager: 11 kg
Ved skifting av smøreolje påfylles motoren alltid til øverste merke på peilepinnen. Det vil for M1 være ca 6,5 liter; for M2 ca 11 liter og for M3 / M42 ca 15 liter.
(Oljevolum: M1=4,7l M2=7l M3=9l M4=12l)
Oljetrykk: Min: 1kg/cm2 Max: 3kg/cm2
Anbefalt olje motor/kopling: Texaco Ursa Super LA 10W-40
Anbefalt olje reduksjonsgear: Hypoid HD80W-90, API GL-5, GEARTEX EP-C 80W-90, MIL-L2105 C/D eller NATO 0-226
Tenningsrekkefølge M4: 1-3-4-2
Veivlagerskåler finnes ikke lenger til disse motorene.
Tips og veiledning:
Her er en oversikt over filtrene til de forskjellige M motorene.
Slik lufter du dieselpumpa på M1 – M3.
Bruksanvisninger og skisser:
Når ny type water pump seal skal monteres, må akselen dreies, hvis dette ikke allerede er utført.