Verkstedtips MB10A

Begynn med å kontrollere at det er nok strøm på batteriet og at polene er rene for irr og gir god kontakt. Kontroller også at laderrelé og startrelé er i orden. Skru ut tennplugger. Legg dem på motortoppen og kinn motoren noen ganger for å se at gnisten på tennpluggene er god. Dersom motoren ikke…

Les mer

Verkstedtips for 5 hk type H, 8/11 (6/9) hk type K, R1, R2 og RG12

Kontroll og overhaling av eldre Marna bensinmotorer. Kompresjon Man begynner med å måle kompresjonen. Dårlig kompresjon gjør at motoren soter lett, har dårlig ytelse og går ujevnt. Sett måleren i tennplugg hullet (i begge hull dersom 2-syl motor) og sveiv eller kinn motoren rundt et par ganger. ( Pass på at magneter ikke bør tørnes,…

Les mer

MB10A – 10 hk eller 15 hk?

– Jeg har en MB10A. Er den 10hk eller 15hk? De fleste motorer blir oppgitt med to forskjellige HK, som er uten eller med reduksjonsgear. Med red.gear jobber motoren på ett høyere turtall, og leverer mer hk. Uten reduksjonsgear har MB10A 10hk, med red.gear, 15Hk. Har motoren reduksjonsgear, kommer akselen ut under senterlinjen til veiven.…

Les mer

MB10A vann i olja

– Jeg har fått vann i olja på min MB10A! Hvorfor og hva gjør jeg? Den vanligste årsaken til vann i olja på denne motoren, er at vannpumpa lekker. Det er to dreneringshull på pumpens “hals”. Her skal evt lekasje kunne komme ut. Lekker pumpen mye, eller er hullene fulle av maling, vil vannet fortsette…

Les mer

MB10A Fordeler og stiftesett

Motoren er utstyrt med 2 litt forskjellige fordelere, med skille fra og med 1990. I begge tilfeller ble hovedkomponentene produsert av Bosch på forespørsel og spesifisering fra Volvo. Produktene ble solgt under Volvo-nummer 834240 (samt noen 834695) til MB10A, men lignende fordelere skal også ha vært brukt i bilmodeller fra Volvo på 70-tallet. I motorer fra før 1990 har fordeleren merket…

Les mer

Vinterkonservering

– Hva bør jeg gjøre med motoren før vinteren? Et vanlig problem om vinteren er at det er rust i kjølekappa, og når motoren blir tappet for vinteren, får rusten tilgang på mer oksygen og fortsetter å ruste (rust utvider seg 7 ganger, i forhold til hva det var), og kan sprenge i stykker motoren.…

Les mer

MB10A fordeler montering

Hei. Har en 1974 modell Marna mb10a som jeg har en heloverhaling på, hvor jeg kom i skade for at jeg dro opp hele fordeleren uten og merke overens på drevene nede på kamakselen. Hvordan finner jeg riktig posisjon igjen? Ser at der er merker på to av tennene på begge drev. Skal de stå…

Les mer

Soting på tomgang

– Min motor soter på tomgang! Hva kan dette skyldes? Et vanlig problem hvis du har den orginale “gamle” Solex forgasseren, er at sete til tomgangsdysen er ødelagt, og den får feil blanding. Hvis dette er tilfelle, er det ikke noe å gjøre med forgasseren. Med den nye Dellorto forgasseren, vil motoren gå mye lunere, og…

Les mer

Dårlig kjøling på min MB10A

– Jeg har dårlig kjøling på min MB10A, hva er galt? Sjekk først at impelleren er hel. Hvis en eller flere lameller er brukket av, er det viktig at du finner disse, så de ikke blokkerer vannet. Et vanlig problem er at 90° bendet inn i eksosmanifoilen (fra vannpumpen) gror igjen. Dette må da demonteres…

Les mer

Volvo Penta

Samarbeidet med Volvo Penta Fra seksjonen under historien. Fra 1969 utviklet Mandals motorfabrikk en ny bensinmotor på 10-15 hestekrefter. I utgangspunktet var denne motoren beregnet på det norske markedet, og skulle få betegnelsen ”S”. Men det svenske firmaet Volvo Penta som skulle levere stempel og veivstang til denne motortypen ble interessert, og ville ha denne motoren med…

Les mer