Vinterkonservering

– Hva bør jeg gjøre med motoren før vinteren?

Et vanlig problem om vinteren er at det er rust i kjølekappa, og når motoren blir tappet for vinteren, får rusten tilgang på mer oksygen og fortsetter å ruste (rust utvider seg 7 ganger, i forhold til hva det var), og kan sprenge i stykker motoren. Det er ikke nok om du kjører gjennom med ferskvann og/eller frostvæske. Fyll opp kjølesystemet med frostvæske, som hindrer korrosjon!

 

Altså:

Fyll opp kjølekappa med frostvæske, ikke bare på vinteren, men også ved lagring av motoren.

Rust i kjølekappa kan sprenge i stykker motoren når kappa står tom.

1. Åpne tappekran(er) og få ut alt vannet av motoren
2. Monter på en 1,5 m slange på inntaket til vannpumpa
3. Monter på en 1,5 m slange på vendekrana “over bord”
4. Bland opp en pøs med 50/50 vann og frostvæske
5. Legg begge slangene i pøsen og start motoren med vann i eksosen (vendekran)
6. Når pøsen er nesten tom, vri over vendekrana, slik at vannet sirkulerer i pøsen
7. Kjør motoren ca 1/2 – 1 min så alt vannet kommer ut av eksosen. Pass på så du ikke kjører for lenge uten vann i eksosen, da slangen går i stykker
8. Stopp motoren. VIKTIG: Bind opp begge slangene så de er høyere enn motoren, hell så siste rest fra pøsen oppi slangene.