Volvo Penta

Samarbeidet med Volvo Penta

Fra seksjonen under historien.
Fra 1969 utviklet Mandals motorfabrikk en ny bensinmotor på 10-15 hestekrefter. I utgangspunktet var denne motoren beregnet på det norske markedet, og skulle få betegnelsen ”S”. Men det svenske firmaet Volvo Penta som skulle levere stempel og veivstang til denne motortypen ble interessert, og ville ha denne motoren med i sitt sortiment. Det ble dermed inngått et større samarbeid der mandalsbedriften skulle produsere motorer av denne typen for det svenske storkonsernet. Den nye motoren ble nå kalt MB 10A, og kom i produksjon fra 1970.

De første årene etter at avtalen med Volvo var kommet i havn produserte motorfabrikken flere tusen MB 10A-motorer for svenskene. Omkring 80 prosent av produksjonen i denne perioden gikk til eksport, og så å si alt av dette gikk til Volvo i Sverige, eller via Sverige og derfra ut til resten av verden. I følge Lindenes avis i 1976 hadde Volvo klart å opparbeide seg et godt marked i USA for disse motortypene. Mandals Motorfabrikk trengte i disse årene derfor ikke tenke stort på markedsføring og salg, alt dette tok Volvo seg av. Man produserte mellom 3000 og 4000 av disse årlig. Alle MB10A-motorene som gikk via Sverige ble merka med Volvo Penta skilter, mens de resterende ca. 20 prosent som skulle selges i Norge fikk Marna-skilter påskrudd.

Hva er forskjellen mellom MB10A og Marna S?

  • MB10A ble solgt med gear og fast propell (3 bladet). Dette gearet var utviklet av Volvo Penta og refereres til som “MS Gear”.
  • Marna S ble solgt med reversering og vribar propell (2 bladet).

Fra 1974 ble samarbeidet med Volvo Penta utvidet ved at motorfabrikken fikk forespørsel om å utvikle og bygge en liten 1-sylindret dieselmotor for seilbåter. Motoren skulle være på 7,5 hestekrefter og fikk Volvo-betegnelsen MD5. Rundt 7000 stk av disse ble produsert i Mandal frem til 1982, de aller fleste ble solgt under Volvo Penta navnet. Enkelte motorer ble solgt av Mandals Motorfabrikk og fikk betegnelsen Marna 8D.


Har Marna Motor AS i dag reservedeler og kompetanse innenfor produktene man samarbeidet med Volvo Penta med?

Vi har dette på MB10A / Marna S (og gearet til denne), og har normalt alt av de vanlige reservedelene til denne liggende på lager, dette er den klart vanligste motoren vi selger deler til. Vi har det ikke på den Volvo Penta konstruerte dieselmotoren MD5 eller gearet HR 294 (også solgt som Marna HR 294) som ble solgt sammen med Volvo Penta MD 11 C og på noen MD 17 motorer, samt en del Perkins 36 HK motorer.