Gear og olje på MB10A
Båten går fram uten problemer, men vil ikke gå akterover. Kan dette har med olje type å gjøre? Har reduksjon gearboks, ikke S-Model. Det kan være at gearet må justeres, eller at sjaltepinnen er slitt, eller at belegget akterover er slitt. Det er vanlig motorolje som brukes på gearet.
Les merLuft i bensintilførsel
– Motoren stopper etter 10-20 min på full fart. Men starter med en gang etterpå! Hvis bensintilførselen fra tanken til motoren har bukter, slik at det kan bli stående innestengte luftlommer, kan dette føre til motorstopp. Det kan gå opptil 20 min på full fart, før luftboblen struper så mye på tilførselen, at motoren stopper.…
Les merLite kjølevann
– Det kommer lite kjølevann etter at motoren er blitt varm (MB10A). Kommer det mye kjølevann (ca 6l/min) ved oppstart (kontroler ved å bruke vendekrana på toppen av motoren, og kjør vannet utenom eksosen noen sekunder), men vesentlig mindre når motoren er blitt varm, kan det tyde på at kjølekappa rundt sylinderene er full/tett av…
Les merSabb, Sleipner og FM motorer
Vi selger kun deler til Marna-motorer, og kan dessverre ikke hjelpe med deler til veteranmotorer fra andre produsenter. FM-deler får du hos FM-motor, og Sabb-deler finner du her. Under kan du se en liste med 180 norske merkenavn / virksomheter som drev med produksjon av båtmotorer tidligere. Marna-motorens grunnlegger – Johan Klemsdal – var opprinnelig…
Les merVendekran og bunnkran på MB10A
Hvor sitter bunnkran og hvordan stiller jeg inn vendekran på MB10A når jeg ønsker å vinterkonservere? Etter det jeg har forstått pumpes kjølevannet først gjennom eksosmanifolden for deretter å gå inn i motorkappa. Er det riktig forstått? Under “Frostfare” står det at en skal stenge bunnkranen før avtapping av kjølevannet. Hvor sitter denne bunnkranen og…
Les merØdelagt eksosslange
– Hvorfor virker motoren dårlig fra halv til full fart? Et ikke uvanlig problem, er at eksosslangen en eller annen gang er blitt overopphetet, pga manglende kjøling. Det er ikke alltid så lett å se dette utenpå slangen, så den må demonteres nærmest motoren, og så lyser du med en lykt. Du vil da se…
Les merDemontering svinghjul MB10A
Hei, jeg skal ha av svinghjulet for å bytte simring på min marna mb10a og lurer på noe i den forbindelse. Siden det også er mulig å starte motoren med sveiv, lurer jeg på hvordan den tverrbolten på svinghjulsakselen til å feste sveiven er festet? Er det bare å slå den ut eller er den skrudd? Hei, Skru…
Les merMB10A reduksjonsgear og effekt
Hei, jeg har, i seilbåt, en 40 år gammel MB10 som går som en klokke (ferskvannskjølt, byttet ventiler med svakere fjærer for ca 15 år siden). Reduksjonsgear 1,91. Effekten oppgis da til 15 hk. 1. Er dette effekt på propellakselen eller på veiva? – Det er på propellakselen 2. Hva er det rimelig å anta…
Les merReparere topplokk?
Er det mulig å reparere et topplokk? Det er helt umulig å reparere et topplokk med resultat som er varig. Det har vi lang erfaring for. Vi har imidlertid nye topplokk med ny toppakning (må være med) for flere motorer på lager.
Les merMB10A Reversering – justering
Har kjøpt meg en 75 mod polar 20 med Marna MB10A. Motor skal være overhalt i fjor og virker å fungere greit. Det jeg ikke er så fornøyd med er at reverseringen er så upresis. Det er som den “drar på” seg vinger. Enten går det fullt forover, eller fullt bakover.(Det er også en lagerlyd…
Les mer