MB10A mister kraft etter litt kjøring. Kjøling

Jeg har en plastsnekke, Fjord 20 fra 1974, med en MB10A som ikke fungerer optimalt og ber om noen tips på hva det kan være. Ved start går motoren perfekt, men etter noe tids belastning synker turtallet og båten mister kraft (dette er vel egentlig ett og det samme…). Dersom vi da stopper den og lar…

Les mer

Spørsmål vedrørende MB10A og kjøling

Jeg har akkurat kjøpt en polar 20 fra 1975. I denne båten står det en MB10A med saltvannskjøling. Det kommer kjøling ut fra impeller og kjølinga virker normal når båten går på tomgang.  Når jeg kjører båten med litt turtall forsvinner kjølevannet.   Mitt spørsmål: Kan jeg på noen måte selv stake opp kjølevannskanalene på…

Les mer

Ny toppakning

– Jeg har kjøpt ny toppakning, og den har kobber på den ene siden. Hvilken vei skal den ligge? Den legges med kobbersiden ned.   Hvordan går jeg frem for å montere en ny toppakning til MB10A? Kobbersiden ned. 8,3 kg trykk. Monter i rekkefølgen vist under.  

Les mer

M2 reversering og lager

Hej, Jag har en Marna M2  å rsmodell M2 med reversering. Min reversering ser ut som den i bifogad bild men med undantaget att jag har ett axiallager på ena sidan. Frågan är, skall axiallagret sitta mot reverseringsboxern eller mot propellern? Lageret skal være mot motoren, thruster mot dette.

Les mer

MB10A – girspaken beveger seg under fart

Hei. Har en Marna MB 10 a motor med vridbar propell. Har fått problem med giret, at spaken beveger seg under fart. Hva kan jeg gjøre? mvh Hallo Vi går ut fra at det er reverseringsspaken som beveger seg. Den har en friksjons-skive rett der hendelen kommer ut fra koplingsboksen (reverseringshendelen). Der sitter en ca 40…

Les mer

Oljelekkasje nymontert MB10A

Hei! Motor MB10A er nå montert, båten er sjøsatt, men motoren lekker olje i koblingen med akslingen. Det kastes olje opp på dørken og det drypper olje ned i båten. Hva skyldes dette? Hallo. Vi tror bestemt at grunnen til lekkasje helt bak i koplingen, er at motoren står i bend i forhold til propellaksel.…

Les mer

Vridbar propell, trekkrør, thrustlager

Jeg har gått til anskaffelse av en overhalt Marna R2. Denne skal skifte ut en Sabb ensylindret diesel. I denne så er det aksel som forskyves ved vridning av propellen (har kun et kort hylserør).   Kan Marna levere hylserør og aksel etter mål, – eventuelt komplett propellutrusning? Hallo Marna type R2 har et helt annet…

Les mer

Fastrustet frikopling MB10A

Hei! Jeg har en 71 mod. Marna MB 10 A med vribar propell og frikopling. Båten har stått på land et par år (inne i en båtbu), og jeg skulle nå kjøre motoren før jeg setter båten på sjøen. Det ser ut til at frikoplingen ikke fungerer, dvs. jeg får ikke koplet fri. Er det…

Les mer

Motor sitter dønn fast

Jeg var så uheldig å ha min motor under vann forrige sesong. Den ble spylt og skiftet olje på. Dessverre ser det ut til at dette ikke var nok. Den står nå dønn fast. Har dere noen tips? Motoren er en 2 syl Marna MB10 med gir. Takknemlig for raskt svar. Hallo, vi anbefaler deg…

Les mer

Motorolje

– Hva slags motorolje skal jeg bruke på motoren min? Bruk alltid mineralolje på Marna Motorer og ikke syntetisk olje, da dette kan gi for lavt trykk på en litt slitt motor, og kan i verste fall ødelegge motoren. Er det en bensinmotor bruk gjerne 10-30 mineralolje. Er det en dieselmotor bruk gjerne TEXACO Eurotex Multigade HD…

Les mer