Nye frostplugger til MB10A

Hej Vi köpte i august i 2005 en skötbåt från 1974 med en inombordsmotor MB10A, även denna från 1974. Motorn som har dynastart gick fint förra säsongen. Vi gjorde så gott vi kunde för att förbereda motorn inför vintersäsongen, men gjorde kanske inte allt helt rätt. Vid sjösättningen för en vecka sedan körde vi motorn…

Les mer

Fargekoder for maling

Marna Motor selger ikke maling,  det er mye enklere og billigere for kunden å bare kjøpe dette på en lokal fargehandler. Man bruker her bengalack (eller quick) unilakk c base, og deretter oppgir fargekoden (se under). Den vanligste fargen er 5040G. Den er i bruk på bl.a. MB10A, RG12, R2, R1 og 8-11 HK K 5 HK H…

Les mer

Ny motor Marna T 12-S. Liten oljelekkasje

Hei!   Det er en fin motor jeg har kjøpt hos dere, og den passer jo yppelig i min Polar 20 fot. Det er uten tvil et helt annen motor enn den gamle fra 78. Jeg koser meg når jeg kjører rundt på ca. halv fart. Samtidig er det effekt og fart nok på fullfart. Det…

Les mer

Temperature on MB10A

Questions regarding the temperature on the MB10A engine. Hello The temp on your engine, is a bit high for saltwater, but ok for fresh water. Are you sure that the impeller is ok and that the 90 dgr. bend right after the pump is fully open? This bend has a tendency to grow smaller. Valve clearance cold engine is 0,4 m.m.…

Les mer

Marna type K soter – Hvilke plugger?

Hei, Hvilke plugger må man helst ha til Marna K motoren? Har problemer med soting av pluggene for tiden.. Med vennlig hilsen  Hei Du blir nok ikke kvitt sotingen før du setter på en ny forgasser. Pluggene du skal bruke er Bosch M 12 B.

Les mer

Bensin, bensindamp, vifte

Bare noen spørsmål. Hvilken type bensin skal jeg bruke? Skal en også la bryteren som blåser vekk bensindamp stå på hele tiden? På forhånd takk for svar. Hallo Bruk bare bensin 95 oktan på Mb10A motoren. Viften for å trekke ut luft brukes bare noen minutter før start, for å forhindre at eventuell bensin damp…

Les mer

Reparasjon av magnet

Trenger jeg å overhale magneten? Aller først, vær sikker på du har god(e)/ny(e) tennplugg(er). Sjekk så fargen på gnisten. Den skal være blå. Er den gul/hvit må magneten overhales.   Hvor kan jeg få kontrollert og/eller overhalt magneten min? Marna Motor har ikke reparasjonskompetanse på magneter, og har heller ikke hatt dette siden oppstarten i…

Les mer

Fast motor

Har kjøpt ny topp til min to-sylindret bensin (10hk). Og det var riktig et lite hull i vannkanalen som førte vann inn i den ene (bakerste sylinderen).  Den står nå fast og jeg trenger tips på hvordan jeg får den til å gå rundt igjen. Ingen hull i svinghjulet! Prøver med 556 oppløsning.    Finnes…

Les mer

Tosylindret motor – hvilken?

Jeg har begynt å fikse opp en gammel basbåt fra 50-tallet og i den står en tosylindret Marna-motor. Jeg trenger diverse deler til denne, blant annet nedre del (kanskje begge deler) av eksosmanifolden. Ellers så er jeg usikker på hva som må/bør skiftes på en slik motor, den har stått ganske lenge nå, og trenger…

Les mer

Sluring – koplingsfjær frikobling L2

Hallo, snakket med en av dere pr tlf ang mitt problem, Jeg var ute og kjørte med båten da det ble en “smell” akkurat som den hoppet ut av gir. Etter det gikk akslingen bare rolig rundt og ville ikke øke hastigheten i takt med motoren. Frikoblingsspaken fungerer som normalt. Åpnet dekslet mens motoren gikk…

Les mer