Sluring – koplingsfjær frikobling L2

Hallo, snakket med en av dere pr tlf ang mitt problem,

Jeg var ute og kjørte med båten da det ble en “smell” akkurat som den hoppet ut av gir. Etter det gikk akslingen bare rolig rundt og ville ikke øke hastigheten i takt med motoren. Frikoblingsspaken fungerer som normalt. Åpnet dekslet mens motoren gikk og det så ut som alt fungerte der “klaven” økte turtall i takt med motoren og beveget seg frem og tilbake i takt med at jeg flyttet spaken.

Noen har nevnt at det kan være kilen/skjærbolt som har gått.

Kjørte ikke i/på noe da det skjedde. Hva kan være problemet? Motoren er en 18 hk marna med vridbar propell.

Har ett snitt skjema av motor og gir med deler merket med tall, men har ikke skjemaet med navn på delene, kunne dere være så snill å sende meg det hvis dere har?

På forhånd takk.

Hallo

Vi er nokså sikre på at det er koplingsfjæren i frikopingen som er brukket. Det har hendt før på L2 dieselmotoren. Det kommer av at den etter mange gangers bruk oppstår et tretthetsbrudd i den delen av koplingsfjæren som beveger seg når man ekspanderer fjæren. Vi sender deg en tegning. Fjæren er den del som sitter inne i det sylindriske hull i svinghjulet, og som har koplingarmer med stillskruer. For å få det i orden igjen, må hele motoren løftes opp i akterkant, slik at man kan demontere hele svinghjulskapselen. Først må motorens koplingsflens tas av, og så trekke kapselen bakover, etter at delen omkring koplingsflensen er løsnet. Koplingsarmen må også tekkes ut fra siden av kapselen, før man kan trekke kapselen bakover.

mvh Marna Motor AS

Hallo igjen, vi viser til tidlige mail i dag og kan meddele at vi nå har funnet en ferdig koplingsfjær, tror vi. Dermed kan du bare sende aksel til koplingfjæren til oss, så kan vi sette denne fjæren på snart, hvis du ønsker.

Mvh Marna mortor AS