L2

L2 – 16-18hk – er en 2 syl diesel produsert fra 1964 til 1972.

L2_mediumFram til 1967 hadde motoren 90mm borring, og var på 16hk. Så kom den med 95mm borring og 18hk.

Frem til 1965 hadde motoren bare 10 toppbolter, men så ble det satt inn en ekstra bolt helt i framkant, slik at den etter dette har 11 toppbolter.

Vær oppmerksom på at de først månder motoren ble produsert var det litt lenger avstand mellom to av toppboltene på venstre side (138mm), dette ble endret i 1964 til 117mm for resten av motorene.

  • Tekniske fakta:
  • Borring: 16hk-90mm, 18hk 95mm(1967-1972)
  • Slaglengde: 105mm
  • Volum: 1,34 liter (90mm)
  • Dyse trykk: 145kg(90mm), 160kg(95mm)
  • Vekt: Bakstart, svinghjul, frikobling og reversering 340kg
  • Bakstart, svinghjul, frikobling, reduksjonsgear og reversering 360kg
  • Oljevolum: ca 5 liter (innkluderer svinghjul/koblings hus)
  • Anbefalt olje: Texaco Ursa Super LA 15W-40
  • Tiltrekning toppbolter: 10,4kg Trekk litt og litt fra midten og utover i kryss.
  • Tiltrekning veivlager: 11kg

Det finnes nå kun undermåls veivlager skåler til denne motoren, dvs at veivakselen må slipes.

Bruksanvisninger

thumbnail-of-L2 Norsk

Norsk bruksanvisng

thumbnail-of-L2 english - part 1

L2 english – bruksanvisning

thumbnail-of-L2 - part 2 (spareparts and drawings)

L2 – part 2 (spareparts and drawings.pdf

Bruksanvisningen i filene over viser bl.a. Målskisse , Koblingsskjema Starter og Koblingsskjema Dynastarter .

Lufting av L2 dieselpumpe:
Er det kommet luft i pumpen, klarer ikke pumpen å fungere, før selve pumpen er luftet.
(Full tegning og oversikt på side 16-17 her: L2 – part 2 (spareparts and drawings).pdf 15,58 MB )

Forutsatt at tanken er montert høyere enn pumpen, gjøres følgende:
1. Skru av røret til dysen.
2. Løsne skrue nr 16, ett par tørn. ( prøv å ungå å skru denne helt av, så du ikke mister nr 20, 21 og 14. Finnes ikke som reservedel! Vær spesielt oppmerksom hvis pumpen står spent/trykket inn. Da vil disse delene stå under press når nr 16 slipper på siste gjenge).
3. Hvis dieselen ikke kommer nå, gi ett lite “kakk” på pumpen.
4. Når dieselen kommer, og det ikke er luftbobler, er det bare å skru sammen igjen.

Dreie vannpumpeaksel
Når ny type water pump seal skal monteres, må akselen dreies, hvis dette ikke allerede er utført.

L2 vannpumpe aksel dreies

L2 vannpumpe aksel dreies