R1 – soting og kompresjon

Hei, og takk for at dere har en så grei hjemmeside!

Jeg er den lykkelige eier av en R1, produsert i 1959. (Har dessverre ikke maskinnr. for hånden akkurat nå). Er eier nr. 2, og kjøpte den i 1986. Den har i alle disse årene fungert til min fulle tilfredshet, og jeg har håp om å ha glede av den i mange år enda.

Da jeg tok båten på land i november var alt i orden. Men når jeg starter den nå etter sjøsetting soter den kraftig, spesielt når jeg kommer over tomgangsturtall. Hadde håpet at det var noe olje i sylinderen/toppen som måtte brennes bort, men nå har jeg kjørt den mellom 1/2 og 1 time og problemet er der fortsatt. Ser i manualen at det er en oljeskrapering på stempelet, og har selvfølgelig misstanke til at problemet ligger her, men fortsatt et lite håp om at det kan være en enklere forklaring. Jeg regner nemlig med at det kan bli vanskelig å få motoren ut uten å måtte fornye motorfesteboltene.

Har dere noen tips til meg på dette problemet?

Dersom det faktisk er så at jeg må regne med å bytte stempelringen ser jeg av tipsene på hjemmesiden deres at sylinderen må hones, og då må jeg selvfølgelig ha motoren ut. Men er det mulig å få ut stempelet oppover ved å få løsnet veiven gjennom oljeskift-dekselet? Og i tilfelle, hvor dumt er det å forsøke dette uten å hone? (For dere har vel stempelringen?)

P.S.: Tidligere år har jeg tatt av topplokket og satt inn stempel, toppsylinder, og ventilområdet med olje til vinteropplaget. Samt fylt kjølekappa med diesel. I vinter ble ikke dette gjort fordi jeg i fjor bygde ferskvannskjøling til motoren, slik at det hele har stått med frostvæskeblanding over vinteren. Er ikke sikker på om jeg da helte litt olje i kompressjonsrommet. Ellers er intet gjort på annen måte enn alle de tidligere vinteropplagene. Kan dette ha betydning/være noe oppklarende?

Ville satt pris på deres synspunkter her.

Hallo

Det er nok det at kompresjonen er dårlig som er årsak til spesielt mye soting. En snarvei til å forbedre kompresjonen er å bare bruke fin smergellerret, og lage vannrette merker før man  bytter inn nye stempelfjærer, som vi har på lager. Er ventiler nyslipte? Kompresjonen må være minst 5 kg for å gå uten for mye soting.