R2 oljetrykk. Bytte forgasser fra Zenith til Solex 26 VN?

Hei , R2 -motoren må drammes for å starte, men starter da lett. Går fint og jevnt på tomgang så jeg regner med at komp. er med på begge sylindrene. Ikke noe å bemerke til ytelse heller. Varm motor starter med en gang. Motoren har en Zenith forgasser hvor kobberbelegget er borte. Er vel da en viss mulighet for “groing” i forgasseren. Noen tanker om hva jeg bør se etter?


Jeg har en Solex 26 VN forgasser fra en Marna K-modell. Kan denne forgasseren benyttes på R2 og må det eventuelt gjøres noe med dysene.?

Oljetrykket har vært rart på denne motoren i de 3 årene jeg har hatt den. På tomgang er det 3 – 4 kg, men det fluktuerer noe veldig. “Slår” mellom 3 og 4 kg. Under belastning synker trykket. Av og til er det ikke noe trykk, andre ganger er ok. Dette er uavhengig av om motoren er varm kjørt eller kald. Noe
trykk må det være eller så hadde motoren skjært seg for lengst. Jeg bruker mineralolje og nivå er opp til maksmerket. Noen tanker om hva dette kan være?

 

Hei, les gjerne bruksanvisningen på side 2 og 3 om oljetrykk. Dersom trykket på varm motor er lavere enn 1 bar (kg/cm2), på sakte fart, må sil renses og eventuelt, dersom dette ikke hjelper, må pumpen overhales.

Solex 26 VN kan brukes på R2. Sjekk nettsidene våre der står det om forgassere til de forskjellige motorene.