Trekkhylse MB10A

Eg har knekket trekkstanga på motoren min MB10A. Hylsa knakk ca 15 cm fra gearet, kan eg legget ett røyr utanpå  som ein slask og sølvlodde den fast, tenkte at siden hylsa berre skall vri propellen og forholdsvis liten motor med tanke på krefter at de skulle gå bra. Har dere noen formeining om at dette skulle gå bra? Da kunne eg spart meg for ein del arbeid når eg setter i gang med vårpussen… 

Det er nok ikke så enkelt som du foreslår, bare å lodde et rør utenpå det gamle trekkrøret. Da får du nemlig ikke propellakselen med trekkrør utenpå gjennom stevnhylsen, hvis du engang må ha propellen ut. Slik bør man absolutt ta høyde for, det er ikke bra ikke å kunne trekke ut propellen for repr. engang, Et nytt trekkrør kan vi levere deg, bare gi oss lengden på røret. Spander dette, det vil du stå deg på.

En annen sak er at der sannsynligvis er bend på prop.akslen, siden du knekker røret. Ta deg en grundig kontroll av at motoren står på linje med proppaksel. Det gjør du enklest med først å ta ut de 2 stk. 10 mm. tykke boltene som går ut bak “gearet” og som holder klypehuset for frem og tilbake bevegelsen. Så må du løsne den sylindriske koplingen helt bakest på motorens “gear”. Da ser du om det er åpning på en av sidene, eller opp ned. Bare tørn rundt aksel med trekkrør for hånd. Bruk så en søker og se om der er åpning på en av sidene, eller opp-ned.
Juster deretter motoren slik at aksel og motor står på linje. Legg tynne jernshims under bakre motorlabber, hvis gapet er i bunnen, eller motsatt, senk motorlabbene noe ved å slipe vekk under labbene bak. Det samme gjøres sideveis. Det er nødvendig å ha motoren på linje med prop.akselen. Vi hører gjerne fra deg igjen

<