5 HK type H – for mye olje?

Hei
Vært så heldig å få kjøpt en gammel snekke med Marna motor, og såvidt greid å få den flytende 😉  Har ikke greid å finne ut hvilken type Marna fra bilder på web, men den ligner mest på 5HK type . Antar det betyr at vår er rundt 1950-60 modell.
 
Etter mange timer jobbing med magnet som endte med pussing av stiftene så har vi fått liv i den. Kompresjonen er for lav, ca 4kg men det tror/håper jeg skyldes dårlig ventiltetting og toppakning. Vi hadde litt olje i sylinder ved kompresjonsmåling og det økte nok kompr. med 0,5kg….
 
 Når motor begynner å bli varm, etter 5-10min, så spytter den olje ut av en trykkventil plassert foran magneten.
 
Er det så banalt at jeg har hatt på for mye olje…eller er det stempelringene som er gone så trøkket kommer i bunnpanna ?Eller rett og slett ventilen som er ødelagt….kan den justerers ?
 
Jeg fant ikke ut hvor mange liter det skulle være, så jeg fylte opp girkassa med i underkant av 4 liter, dvs oljen står 3/4 opp på “klutsjhjulet”. I motor er jeg usikker på hvor mye olje det ble, men startet med ca 2-3 cm under luken. Da den begynte å spytte dro jeg ut ca 1 liter, så nå står det rett over veiva omtrent. Hvis jeg skal måle oljetrykket, kan jeg gjøre det ved å ta ut nevnte overtrykksbryter ?
 
Håper på noen tips for å komme gjennom sommeren. Hadde håpet å slippe motoroverhaling i sommer, men vil ta det til høsten/vintern…
 
 Med vennlig hilsen

Hallo.
Det ser ut som du har fått tak på en 5 HK type H Marna. Den trenger bare ca. 0,5 l i veivhuset. Fyller du mere på, kaster den det gjennom snøfteventilen og andre steder. Det er bare slikkeren på veivstangen (under) som skal gå ned i oljen. Det ser du hvis du tar sideluken. “Gearet” har egen olje, separat fra motoren. Det også skal ha ca 0,5 l smøreolje samme type som motoren: vanlig mineralsk bensinmotor bilolje 10-40 SAE.

mvh Marna Motor AS