R1 ventiler og ventilklaring
Hei, Jeg har en Marna R1 som ikke starter, selv med startgass er det ikke antydning til tenning. Plugg er ok med god gnist. Har målt kompresjonen og det gir nesten ikke utslag på manometer, ser det står at det skal være mot 5 kg. Stempelfjærer er inspisert og ser ok ut. Mistenker at feilen…
Les merRensing av rist under motoren
Hei. Her dere et råd: Det står i boken at risten i bunnpannen skal renses hvert 5 år. Akkurat det er ikke så lett å få til når motoren står montert i sjekta og sjekta står i båthuset. Slik har det vært i 25 år og ting har fungert bra. Den er i drift 5-6-7…
Les merKoble fra motor og aksling MB10A
Hei, Jeg har en MB10A med vribar propell. Jeg skal ha ut motoren av båten for vedlikehold/maling, men ser ikke helt hvordan jeg får delt de fra hverandre. Vil ha av propellen også, men samme der. Hvordan får jeg den av? mvh Hei, Du må skru ut 2 stk Umbrakobolter som holder flensene sammen. Ta…
Les merSpaken til vridbare propell er treg
Hei, spaken til den vridbare propellen er veldig treg. Har løsnet motstandsringen som sitter ved innfestningen i giret. Like treg når akselen er koblet fra. Har dere noen råd/erfaring hvordan få stangen til å gå lettere? Mvh Hei. Spaken til den vribare propellen skal være litt treg. Men er den veldig treg kan det være…
Les merSlakk i det vribare systemet
Hei. Jeg har veldig slakk i det vribare systemet. Armen på gearet har 3-4 ca slakk. Når jeg legger på vinger er det som om de plutselig tar, og jeg må vri tilbake. Veldig vanskelig å finne riktig vridning. (for øvrig sliter jeg med at propellen vrir seg mer og mer, men det er vel…
Les merJustere registerkjede på R2
Hei, Kan dere hjelpe meg med en rask og enkel beskrivelse for å sjekke og eller justere registerkjede på en Marna R2 uten å måtte demontere giret av? (tror muligens at kjede har hoppet over ei tann pga stor slakke når jeg sjekket, strammet opp kjede, men får fremdeles ikke start.) På forhånd takk Hei! For…
Les merVann i olja på M2
Hei! Har dere noen gode tips for å lete etter feilen når jeg har fått vann i olja på en Marna M2? Motoren går pent. Med vennlig hilsen Det kan være at vannet kommer inn i forbindelsen mellom vannpumpa og motoren. Det kan være at den mekaniske tetningen må byttes. Denne tetningsringen kan bestilles fra oss.
Les merOljepumpe R2
Hei, jeg skal sette inn tannhjulene i oljepumpa, men tannhjula er noen tiendeler høyere enn huset. Ser ikke bort fra at denne har vært tatt opp tidligere. Har dere noen tanker rundt minimum klaring mellom tannhjul og lokk. Finnes pakninger i forskjellige tykkelser? Hei ! Her må du bare ha minimum klaring, uten at pumpa…
Les merMaling og grunning
Hei! Jeg er i år blitt eier av en god Marna R2 fra 1969, og er storfornøyd med den som drivkraft i en flott og velholdt Aanesen-sjekte fra 1948. Motoren ser heller ikke verst ut for alderen, men en del overflaterust er det blitt, særlig på toppen. Jeg har lyst til å pynte litt på…
Les merMB10A svinghjul – gjenger på mutter
Hei. Skal ha av svinghjulet, så lurer jeg på om det er links gjenger på mutteren. Så må jeg bytte eksosventilene, og lurer på om jeg må bytte fjærene også. Den ene fjæra på innsugventilen var knekt, så den må ihvertfall byttes. Motoren står i en polar 20 i fra 1977, så regner med motoren er…
Les mer