Justeringsmuligheter på gear

Jeg har en Marna RG12. På den så er det kort vandring på gearstangen fra fri til reverts – den er litt hard å få i revers. Er det noen justeringsmuligheter? Er det noe feil med gearet? Hallo, det er dessverre ikke noen stilling på gearstangen. Det kan bare gjøres med å dreie av konbellegget,…

Les mer

Deler til Zenith forgasser

Efter lang tid, hvor vi har haft andre gøremål er vi gået igang igen med at få liv i motoren. Det viser sig at være svært at få benzininntaket til forgasseren tæt. Hvilken tykkelse har fiberringene, nr. 8 på tegningen? Jeg prøver at få tak i kobberringe, som er lidt tykkere end standard, og så gløde…

Les mer

Vridbar propell – innstillinger

Finnes det noen veiledning for justering av propellblad? Jeg hadde motoren ute for to år siden, og har ikke fått justert propellen skikkelig etter dette. (Vridbar propell).   Det er slik at å stille propellbladene er best på den enkle måten, at du kjører på full fart med motoren. Så stiller du reverseringshendelen slik at…

Les mer

R2 propell, for tunge vinger

Hei. Jeg har en R2 fra 1961. Jeg har en båt på 17 fot av gran. Jeg har fått overhalt det vridbare propell-anlegget hos dere tidligere. Propellen er eldre enn motoren, og jeg har tynnere aksling. Det virker ikke som om jeg får det turtall på motoren som skal til. Kan det være at propellen…

Les mer

RG12 gear på MB10A ?

Kan man ta gearet fra en RG12 motor og montere på en S motor? Har en rusten RG12 og kan få tak i en brukbar S. For å benytte den gamle akslingen som står på båten ville det være mye tid spart ved å montere den gamle gearet med for fri og revers. Nei, det går…

Les mer

Forgasser til R1

– Om jeg forsto det rett så hadde dere en annen sort forgasser til Marna R1. Hva er det for et merke? Vi har i mange år nå levert en forgasser som heter Dellorto og som vi ombygger slik at den passer på de forskjellige Marna motorer. Det er en meget god forgasser, den har…

Les mer

R2 Dellorto og ventilhusluke

Jeg skiftet nettopp forgasser (Dellorto), og oppdaget at det svetter olje fra ventilhusluken slik at olje “spruter” mot motorkassa. Hva kan dette skyldes? Jeg hadde tidligere en original Zenith forgasser hvor stussen fra luftfilteret vendte mot ventilhusluken, men på Dellortoen var det ikke slik en forlenger, bare et hull øverst på filteret. Er takknemlig for…

Les mer

MB10A løsne fordelerhus for å få finjustert tenningen

Har problemer med å få løsnet fordelerhuset for å få finjustert tenningen på min MB10A. Det sitter bom fast.  Har fått skrudd opp klemringen og den skruen som holder klemring – så den må sitte lenger nede. Har dere noen gode råd for å få det løs? Nytter det f.eks. å varme opp med propangass? Gode råd mottas…

Les mer

MB10A – problemer med å få ut aksling

Hei, Har problemer med og få ut aksling på motoren som bilde viser. Kan jeg varme på den flensen som akslingen går inn i, eller kan jeg dele propellen og ta trekkrøret ut slik, men jeg får ikke ut den akter delen av propellhode må jeg terse den av eller er det sett skruer inni.…

Les mer

MB10a Dynastarter – temperature (english)

Hi there, I’m looking for an approximate normal operating temperature range for the MB10a Dynastarter while charging. I’ve done some searching and have only found a maximum housing temperature of 90°C. What I have is a new dynastarter that is getting hot on a MB10a. It reaches about 50°C after 20 minutes of running the…

Les mer