Aksel flens høyde

Hei, når en skal opprette motor flens mot aksel flens – når flensen sitter på akslingen tynger akslingen litt ned pga. vekten – da er det vel riktig at en på løfte akslingen et par mm opp til flensen pga av vekten som tynger flensen…? Eller trenger en ikke ta hensyn til dette og la…

Les mer

Overhaling 8-11 hk K

Hei, vi kunne vært interessert i å høre hvor mye det kommer på ved overhaling. Vi har en 8-11 K. Forstår at det sikkert avhenger av deler osv., men dere har sikkert litt erfaring med hva det normalt dreier seg om? Hører gjerne fra dere. Overhaling kan være så mangt, men ofte er det nok…

Les mer

8-11 hk K, hvor mye skal man stramme på flens foran gir?

Hei, jeg har en Marna 8 – 11 hk K fra 1947. Foran flensen på giret er det trekant stål som har tre bolter hvor det sitter en talgpakning. Hvor mye skal en stramme?  Jeg lurer på om jeg strammet til for hardt fordi det kom noen dråper ut fra flensen.  Det kan godt være…

Les mer

Fett på aksling 4,5 HK

Hei, jeg har en 4,5 HK Marna motor fra 1952, Jeg har fått hjelp av dere før, blant annet med akslingen. Jeg har fått en ny aksling, men fylte den ikke opp med fett. Nå lurer jeg på om det er nok å presse fett inn gjennom propellen, eller om jeg igjen må demontere alt…

Les mer

Fikse MS gir til MB10A, belegg i konen

Hei, har en Polar 20 ca. 1978 med MB10A med MS gir.  Satte snekka på vannet i går og på vei hjem fra båthuset gikk den helt eksemplarisk. Men etter et kort stopp ved en brygge gikk den ikke fremover da jeg satte den i gir.  Wiren ser ut til å fungere og armen som…

Les mer

MB10A varm motor, kjøleproblemer

Hei! Jeg har hatt store problemer med min Marna MB10A motor 2 sesonger nå. Når jeg starter motoren og lar den stå å gå på brygga går den uten problemer. Men når jeg starter å kjøre båten går det kanskje 5-10 minutter, så synker turtallet mer og mer ned og til slutt dør den ut…

Les mer

Bygge om MB10A til ferskvannskjøling

Hej, jag bor vid södra Kategatt, och har precis köpt en snipa med en VP MB10A, dvs en Marnamotor. Den är ca 35 år gammal och har sjövattenkylning. Den har kört halva tiden i Östersjön (söder om Öland) och halva tiden i insjöar, och har alltid vinterfövarats med glykol i kylssystemet. Jag har provat motorn…

Les mer

MB10A oljetrykk og oljesugerør

Hei, Jeg er innehaver av en MB 10 A – og nyter godt av både av nettbutikk og andre forespørsler hos dere! Nå har det seg slik at oljelampa lyser (nytt tenningsanlegg installert i høst), og slukner ikke etter noe (forsiktig!) gange. Jeg antar at løsningen uten videre er å installere nytt oljesugerør i en…

Les mer

R2 eksosproblemer

Hei igjen; nå har det skjedd noe …  jeg var ute og prøvekjørte min Marna R2 / RG12 fra 1962. (Har starter/dynamo) Alt gikk fint, men så kom noen rare lyder, poff-poff-surkle-type. Tror lyden kom fra ca ved forgasser / manifold et sted. Deretter stoppet motoren, og nå får jeg ikke startet. NB! I dag…

Les mer

Forgasser og pinneskruer

Hei igjen,  Nå går Marnaen perfekt. Med den nye forgasseren. Det som var problemet var at pinneskruene var for lange slik at de tok borti monteringsboltene til forgassermellomstykket. Det hindret tetning mellom manifoil og forgasser-mellomstykket, og dermed falsk luft.  Nå ser jeg frem til en fin sommer med fine turer i nyrestaurert sjekte fra 1955,…

Les mer