Eksosventil på 5 hk H
Hei, har stadige problemer med at eksosventilen på Marnaen ruster og setter seg fast. Har dere noen løsning på dette. mvh Hei ! Tror du bør demontere ventilen og pusse stammen rein pluss å pusse nede i styring. Dette pleier å hjelpe. Hvis ikke det er byttet ventilfjærer på mange år kan det være lurt…
Les merPropell dreining MB10A
Jeg har en marna motor type S med vridbar propell. Var ute her for leden og da datt akselen av, har fått satt dette på plass, men nå får jeg ikke vridd propellen så den bare bakker. Tenker det kanskje kan være akselpinnen som ikke sitter i spor i propellen, for alt funker helt bak…
Les merR2 vil ikke starte
Hei. Jeg får ikke start på en R2. Tanken er tømt for gammel bensin og litt vann. Bensinrøret er flushet med ny bensin. Bensinfilteret er nytt. Forgasseren er renset og rengjort. Forgasseren suger luft. Det er gnist på pluggene, men de blir svartsotet. Det kommer bensin ut av forgasseren når jeg kjører starteren. Høres ut…
Les merMB10A oljetrykk
Hei, Har en mb10a som jeg hadde inne hos dere i fjor høst. Fikk skifta endel tenningsdeler og målt kompresjon. Maskinen har startet og gått bra i hele sommer. På de to siste turene har den røde lampa tent etter ca 1 times kjøring. Hvis jeg stopper båten og så starter igjen så kan jeg…
Les merMB10A vrien kald
Hei, MB10A motoren starter lett, men har de siste turene vært vrien kald, den ”kveles når jeg setter den i gir” og fusker litt i begynnelsen men går greit når den blir varm. Mvh Hei! Hvis den er treg å starte og sviver dårlig ved kald motor, tyder dette på bensin tilførsel / forgasser.…
Les merR2 eller RG12?
Jeg driver å fikser opp en R2 fra 1968. Denne har elstart på svinghjulet, noe jeg trodde var på RG12? Ut over det, har jeg noen spørsmål: Trengs det pakningssement på topplokk og andre pakninger? Er det anbefalt moment ved montering av topplokk? På topplokket, er det et større hull, hvor det er satt på…
Les merMB10A overhaling
Hei. Har en Saga 20 foter, med Marna MB10A, som skulle hatt overhaling. Sliter med oljetrykk, og dødgang i veivlager. Hva vil en evt. overhaling på motor koste sånn ca? Hei! Det er vanskelig å anslå en pris. Dette avhenger av om det kun er å bytte lager og om veivaksel er fin. Hvis det…
Les merMye røyk og vanndamp fra K-motor
Jeg har mye røyk / vanndamp. Det kan nok skyldes det er lavere temperatur? Lite kjølevann? Motoren er ikke varm toppen, men i blokken foran er den veldig varm. Motoren går jevnere og finere med mindre kjølevann og ingen sot på pluggene. Men det er mye røyk og det ser litt rart ut når jeg…
Les merGodstykkelser mm
Hei! Jeg har en eldre MB10A jeg ser på å overhale i sin helhet. Når jeg slår ut frostpluggene ser jeg at kjølekappene rundt sylinderforingene er svært ruste, og mye løs rust ligger i kjølekappen. Har dere noen anbefalte “standardmål” eller andre faktorer å se etter for å vurdere om det er hensiktsmessig å overhale?…
Les merVinterkonservere uten forgasser
Hei, kan man vinter-konservere motoren uten forgasser? Jeg løste dette ved å kjøre bare startmotoren slik at jeg fikk sugd en bøtte frostvæske inn i motoren. Er dette OK? Hei, med tanke på den frostvæska du har konservert din motor med, er det ikke sikkert at du har fått denne inn i hele blokka, hvis…
Les mer