Manifold sluttdel mot eksosrør til MB10A
Jeg kjøpte en ny manifold fra dere til min MB 10A i høst. Den stussen som skal kobles til eksosslangen har jeg imidlertid ikke kunnet oppdrive med 45 graders vinkel (som det er på den opprinnelige modellen jeg måtte ta bort). Lager dere den originale avslutningen med støpt stuss for eksosrør i stedet for den…
Les merInnstilling av magnettenning
– Hvordan stiller jeg inn magnettenningen på motoren min? Begynn med å stikke en ståltråd ned i drammekrana, og sveiv stempelet opp på topp. Når du er sikker på at stempelet er helt på topp (sveiv svinghjulet litt frem og tilbake), setter du en tusjstrek på svinghjul og i ramma. Detter er TOPP merket. Deretter…
Les merFrostplugg MB10A
Har i frostpropper til en MB 10A, det skal være dem som sidder på manifoldet, de er ca. 10 mm i diameter. Skal der løbe vand igennem hele manifoldet? Hallo, Det sitter 1 stk. frostplugg i manifold for MB10A motoren. Den er 30 m.m. diameter og sitter helt i forkant (nærmest svinghjulet). Vannet løper øverst…
Les merKjøling og termostat
I fjor høst, etter at båten hadde ligget stille over en tid, fikk jeg trøbbel med kjølingen (ble ganske varm før jeg oppdaget det) og oppdaget da ved ettersyn at termostaten var defekt. Plukket bort den defekte termostaten og trodde at jeg skulle få “god kjøling”, men ved oppstart ble motoren bare varm igjen. Sjekket…
Les merOljelekkasje
Jeg er den glade ejer af en 24 fod snekke med en MB10A motor. Mit problem er at den lækker olie ud når den kører. Mit spørgsmål er, hvor kommer olien ud? Er der en indre pakning ved svinghjulet der kan være beskadiget ? Eller kan olien presses ud andre steder? Udluftning f.eks. Jeg var…
Les merBensin og brannsikkerhet
Hei! Jeg har en Marna MB10A motor. Denne skal jeg nå “overhale” kjølesystemet på, og vil bestille følgende: – 5 stk. frostplugger – Pakning til vannpumpe/impellerhus – Topp-pakning dersom denne må/bør skiftes da jeg har skrudd av topplokket for bedre å komme til kjølekanalene? Mtp. brannsikkerheten ombord : Har dere råd i forhold til forebyggende…
Les merM3 gear og reversering
Hei Jeg har en Marna M3 motor og har i en tid hatt problem med den hydrauliske reverseringen ved at spesielt når motoren er varm kan det være svært tungt å reversere, og jeg har gått i kaien flere ganger. Jeg har nå hatt ute propell og aksling og sjekket propell og den går lett…
Les merSliping av ventiler MB10A
Hei, Viser til tidligere råd og kjøp av deler. Hva er gradforskjellen på ventil og ventilsete – 45 og 46 grader – begge ventiler? Hallo, Både ventilsete og ventil må ha samme grad – 45 grader.
Les merVann i motoren på 5 HK H
Hei hvor mange liter olje skal det vare på en 5 hk Marna 1956? Jeg har fått vann i motoren og er ikke verdensmester i å skru, men kan jeg skru opp det lokket som det står Marna på og suge opp vann og olje derfra? Hei. Normalt skal Marna 5 HK type H bare…
Les merLøfte opp svinghjulet på MB10A
Hei. Jeg har tidligere forhørt meg med dere angående fremgangsmåte for utskiftning av tetningsring på akselen mellom veivhuset og svinghjulet på min MB10A. Fikk da et fint og utfyllende svar, men jeg har et tilleggsspørsmål: Er det nødvendig å løfte opp motoren i forkant når det er ca 40 cm klaring i forkant av svinghjulet?…
Les mer